10. Baltic Mini Textile Gdynia 2016

barbara-esser-i-wolfgang-horn-niemcy-tex-cube-one_1429x1200

Barbara Essner i Wolfgang Horn (Niemcy) – Tex Cube One; źródło: materiały prasowe Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Wystawa towarzysząca 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, organizowana we współpracy z Muzeum Miasta Gdyni w Gdyni; czynna od 8.09.2016 r. do 16.10.2016 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

 

Organizowany od 1993 roku Baltic Mini Textile Gdynia (wcześniej Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni) jest najmłodszym z czterech liczących się przeglądów miniatury tkackiej w Europie, ale zdążył wypracować już własną pozycję i znaczenie. W roku 2016 świętujemy jego 10., jubileuszową, odsłonę.

Na wystawie pokonkursowej prezentujemy 50 miniatur tkackich z Europy, Azji, Ameryki Północnej oraz Australii, wyłonionych spośród 210 zgłoszonych do konkursu. Niewielki wymiar pozwala artystom eksperymentować ze skomplikowanymi, czasochłonnymi technikami, umożliwia zastosowanie delikatnych, nietrwałych materiałów.

Wśród wyeksponowanych miniatur wyróżnić można dwa typy prac: tradycyjny, a więc nawiązujący do tradycyjnych technik tkackich, i nowatorski, świadomie przekraczający granice gatunku, poszukujący nowych rozwiązań. W realizacjach należących do pierwszego z nich główny nacisk położono na perfekcyjność warsztatu i wykorzystanie cech włókna. Artyści realizują swe dzieła w czasochłonnej technice gobelinowej, haftu autorskiego, szydełkowania czy aplikacji. Miniaturowa skala pozwala zaś odbiorcy podziwiać właściwości materiału, jego strukturę, fakturę, kolor, relację włókien ze światłem, wreszcie precyzję techniki, kunszt warsztatu.

Współczesna definicja tkaniny umożliwia jednak szersze rozumienie tego terminu i otwiera drogę artystycznym eksperymentom. Wystarczy zastosowanie przeplotu (wątek / osnowa), bądź wykorzystanie włókna jako surowca, by dzieło uznać za tkackie, nawet jeżeli nie powstało na krośnie. W pracach należących do drugiego typu uwagę widza przyciągają nowatorskie pomysły, wykorzystanie nowych technik i nietypowych surowców. Twórcy odrzucają techniki tradycyjne, wychodzą poza granice tkaniny artystycznej, korzystając z grafiki cyfrowej, czy rozmaitych technik autorskich. Podejmują intrygującą grę z klasycznym tkactwem artystycznym, tradycyjnym pojmowaniem tkaniny i włókienniczego warsztatu. Różnorodność autorskich technik, interesujące rozwiązania twórcze przekonują, że miniatura tkacka jest nie tylko samodzielną, ale ważną i pełną potencjału dziedziną sztuki.

Po ekspozycji w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (czynnej do 16.10.2016), wystawę będzie można zwiedzać w Niemczech, w rejonie Środkowej Frankonii.

Gdyńskiej wystawie miniatury towarzyszy w 2016 roku dziewięć wystaw eksponowanych w pomorskich muzeach, galeriach i centrach kultury.

Źródło: informacja prasowa Anna Śliwa (Muzeum Miasta Gdyni)/Ewa Czesna (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

 

 

Reklamy